Prihlásenie

Informácie

Vyhľadávanie

Validita

Valid XHTML 1.0 Transitional
Valid CSS!

Všeobecné informácie


Čo je predmetom INTRASTAT-SK hlásenia

Súčasťou štatistiky obchodu medzi členskými štátmi, teda aj Intrastat systému sú informácie o tovare, ktorý má štatút Európskej únie a je v pohybe medzi členskými štátmi. Intrastat systém sa vzťahuje aj na tovary, ktoré prekročia vonkajšiu hranicu Európskej únie pri pohybe z jedného členského štátu do iného.

Pre systém INTRASTAT-SK je tovarom všetok hnuteľný majetok vrátane elektrickej energie, plynu a vody.
Tovar, ktorý má štatút Európskej únie (ďalej len „tovar Európskej únie“ alebo „tovar EÚ“) je:

  • tovar úplne získaný alebo vyrobený na colnom území Európskej únie,
  • tovar z krajín a území, ktoré nie sú súčasťou colného územia, prepustený do voľného obehu v niektorom členom štáte EÚ,
  • tovar získaný alebo vyrobený z tovarov uvedených v bode a) a/alebo b).

Z hľadiska systému INTRASTAT-SK sa pri odoslaní uvádzajú informácie o tovaroch Európskej únie opúšťajúcich územie Slovenskej republiky, odoslaných do iného členského štátu okrem tovaru, ktorý cez územie Slovenskej republiky priamo prechádza alebo sa tu zastaví z dôvodov súvisiacich s prepravou tovaru.

Predmetom hlásenia o prijatí tovaru sú informácie o tovaroch Európskej únie vstupujúcich na územie Slovenskej republiky okrem tovaru, ktorý cez územie Slovenskej republiky priamo prechádza alebo sa tu zastaví z dôvodov súvisiacich s prepravou tovaru.

Transakcie, ktoré sú predmetom INTRASTAT-SK hlásení, nemusia mať výhradne obchodný charakter. Bez toho, aby boli dotknuté presne špecifikované prípady (pozri Čo nie je predmetom INTRASTAT-SK hlásenia a Príloha 2 - Tovar, ktorý nie je predmetom INTRASTAT-SK hlásenia), spravodajská jednotka vykazuje informácie bez ohľadu na to, či je operácia spojená s peňažnou transakciou alebo nie.
Môžu to byť tovary:

  • nakupované a predávané,
  • na spracovanie a po spracovaní alebo po oprave,
  • v rámci finančného leasingu,
  • dodávané zdarma,
  • dodávané v rámci stavebných a konštrukčných prác,
  • dodávané ako súčasť služby,
  • dodávané do alebo z centrálnych skladov,
  • zásielkový/internetový predaj, atď.

Príklady:

  • Tovar vyrobený na Slovensku a odoslaný do ktoréhokoľvek členského štátu je predmetom INTRASTAT-SK hlásenia. To isté platí aj o tovare vyrobenom v ktoromkoľvek členskom štáte a dodanom príjemcovi na Slovensku.
  • Ak slovenský subjekt odoslal tovar do Francúzska a tovar je prepravovaný cez územie Švajčiarska ako nečlenskej krajiny, takýto tovar je predmetom hlásenia o odoslaní tovaru aj napriek tomu, že tovar sa dostal mimo územia EÚ.
  • Slovenská firma nakúpi výrobky od nórskej firmy. Tieto výrobky budú odoslané z Nórska, ktoré je nečlenskou krajinou, a budú prepravované cez Nemecko. V Nemecku bude tovar prepustený do voľného obehu, t. j. v Nemecku sa uskutočnilo colné konanie. Tovar bude následne dodaný slovenskému odberateľovi, ktorý v hlásení o prijatí tovaru uvedie Nemecko ako členský štát zaslania a Nórsko ako krajinu pôvodu.
  • Slovenská firma predá tovar do Spojených štátov. Odošle tovar do Hamburgu, kde bude naložený na loď a kde sa uskutočnia tiež vývozné formality. Slovenská firma predloží hlásenie o odoslaní tovaru, pričom uvedie Nemecko ako členský štát určenia.

Čo nie je predmetom INTRASTAT-SK hlásenia

Tovary v jednoduchom obehu (tranzite), teda tovary, ktoré sú cez Slovensko iba prepravované, alebo sa na území Slovenska zdržia len z prepravných dôvodov, sú vo všeobecnosti vyňaté zo štatistiky zahraničného obchodu a tým aj z INTRASTAT-SK hlásení.

Zo štatistického zisťovania sú vyňaté tovary, ktoré sú uvedené v prílohe 2 tohto dokumentu (pozri Príloha 2 - Tovar, ktorý nie je predmetom INTRASTAT-SK hlásenia). Okrem iného sú to:

  • Zákonné platidlá a cenné papiere; menové zlato
  • Zákonnými platidlami sa rozumejú platidlá bankovky, mince v obehu, ktoré sú určené ako platidlo. Ak ide o zásielku platidiel, ktoré nie sú v obehu alebo platidlá síce v obehu, ale sú zberateľskými predmetmi (napr. sada euromincí vydávaná v niektorom členskom štáte Eurozóny), sú tieto platidlá predmetom hlásenia.
    Vyňaté z Intrastatu sú cenné papiere (poštové známky, diaľničné nálepky...), ktoré sú určené na distribúciu ako doklady o platbe. Ak však sú tieto tovary predmetom zberateľstva alebo sú použité na podobný účel, sú predmetom hlásení.
    Za menové zlato vyňaté z vykazovania sa považuje zlato vo vlastníctve štátu používané ako štátne rezervné aktíva. Menové zlato nie je rovnaký pojem ako investičné zlato v terminológii DPH. Všetky ostatné transakcie, vrátane transakcií s investičným zlatom (napr. medzibankové obchody so zlatom, či už vo vlastnom mene alebo v mene svojich klientov) sú predmetom hlásení.
  • Reklamné materiály a obchodné vzorky (za predpokladu, že nie sú predmetom obchodnej transakcie)
  • Ďalším spoločným znakom reklamných materiálov a obchodných vzoriek vyňatých z vykazovania je ich určenie. Napríklad sú to predmety na podporu predaja alebo na prípravu predaja (prezentácia vlastností, účelu použitia alebo konkurenčných výhod a pod.). Predmety nie sú obmedzené cenou jedného kusa ani požiadavkou na znefunkčnenie alebo požiadavkou na firemné označenie. Avšak ak reklamné predmety alebo obchodné vzorky boli v inom členskom štáte zakúpené alebo vyrobené na objednávku slovenského subjektu, sú predmetom obchodnej transakcie a preto musia byť zahrnuté do Intrastatu.
  • Tovary, ktoré sú predmetom dočasných transakcií
  • Za dočasné transakcie sú považované aj transakcie, pri ktorých sú tovary dodávané za presne stanoveným účelom s tým, že sa predpokladá ich spätný návrat do 24 mesiacov v nezmenenom stave, bez žiadneho spracovania (ani plánovaného ani skutočne realizovaného) a nie sú deklarované ako dodanie alebo nadobudnutie pre účely DPH. Aby bol tovar vyňatý, musia byť splnené všetky tri uvedené podmienky súčasne. Ak niektorá z podmienok prestane platiť, tovar musí byť zahrnutý do hlásení. Referenčným obdobím pre zahrnutie do hlásenia je mesiac, v ktorom sa niektorá podmienka prestala plniť. Napríklad vrtná súprava je prepravená do iného členského štátu na základe zmluvy, ktorá má chrakter operatívneho lízingu s trvaním do 24 mesiacov. V prebiehu tohto obdobia sa partneri rozhodli zmluvu zmeniť a vrtná súprava bola predaná partnerovi v inom členskom štáte. Tovar je zahrnutý do hlásenia v mesiaci, v ktorom prišlo k predaju (v ktorom prišlo pre účely DPH k dodaniu do iného členského štátu a k nadobudnutiu v tomto štáte).
    Príkladom tovarov, ktoré sú predmetom dočasných transakcií sú predmety operačného lízingu, tovar na výstavy, veľtrhy a podobné podujatia, prístrojové vybavenie/zariadenie na výkon povolania, kontajnery, palety a iné druhy vratných obalov, Ak však obalový materiál síce cirkuluje medzi dodávateľom a odberateľom, ale jeho pohyb je sprevádzaný faktúrou a platbou, musí byť zahrnutý do Intrastatu. Ako predmety dočasných transakcií vyňatých z vykazovania môžu byť tiež tovary v pohybe medzi členskými štátmi na kultúrne, športové, vzdelávacie, vedecké účely a tovar v pohraničnom styku medzi členskými štátmi.
  • Nosiče informácií upravených podľa požiadaviek používateľa vrátane softvéru
  • Informácie a sofvér, ktoré sú vyrobené alebo upravené na objednávku používateľa (podľa zadania klienta), majú charakter služby. Z toho dôvodu nie sú predmetom Intrastatu. Za tovar vyňatý z vykazovania sa považuje aj softvér, ktorý vznikol úpravou štandardne predávaného balíka podľa požiadaviek klienta. Predmetom takýchto transakcií môžu byť tiež projekty, rôzne autorské audio alebo videonáhrávky, rukopisy kníh, ale tiež média obsahujúce podnikové účtovnictvo a pod. Ak je však dohodnutý obchod na sériovo vyrábané nahrávky, projekty, sofvér a pod., tovar je predmetom hlásení.
  • Softvér stiahnutý z internetu
  • Softvér stiahnutý z internetu nie je predmetom intrastatu z dôvodu, že nezodpovedá definícii tovaru v čl. 2 ods. a) nariadenia (ES) č. 638/2004 v platnom znení. Nariadenie definuje tovar ako hnuteľný majetok. Vyňatie sa týka tak užívateľsky upraveného, ako aj sériovo vyrábaného softvéru. Vyňatie sa vzťahuje aj na licencie a ich predĺženia, ktoré sa vzťahujú na takto obchodovaný softvér.
  • Dopravné prostriedky pri výkone svojej činnosti
  • Za dopravné prostriedky pri výkone činnosti sú považované všetky druhy dopravných prostriedkov (autá, cestné súpravy, lode, remorkéry vr. pripojených plavidiel, lietadlá, železničné vagóny/vlakové súpravy a pod.). Pre tento účel však za dopravné prostriedky treba považovať aj predmety a zariadenia v pohybe používané v priebehu dopravy tovaru vrátane zastávok a prerušení dopravy. Sú to napríklad kontajnery, palety, klzné plošiny apod. Keďže v tomto prípade ide v podstate o dočasné použitie dopravných prostriedkov, je potrebné uplatniť všetky podmienky (tri podmienky pre dočasné použitie) pre ich vyňatie z vykazovania. Ak napríklad kamiónová súprava prepravuje tovar do iného členského štátu a po jeho vyložení môže byť v tomto členskom štáte predmetom obchodnej transakcie (nákup/predaj). Takýto dopravný prostriedok je zahrnutý do hlásenia v mesiaci, v ktorom jedna z podmienok oslobodenia (prechod vlastníctva je dodaním a nadobudnutím z pohľadu DPH) prestala platiť. Pre úplnosť treba poznamenať, že pre zahrnutie vybraných plavidiel a lietadiel do Intrastatu platia pravidlá špecifického pohybu (pozri odseky 125 až 135).

Spravodajské jednotky na INTRASTAT-SK hláseniach nevykazujú tovary, ktoré boli prepustené do colných režimov aktívny zušľachťovací styk a prepracovanie pod colným dohľadom a následne dočasne odoslané resp. prijaté iným členským štátom, než v ktorom boli do týchto režimov prepustené. Cieľom takto dodávaného tovaru je vykonanie jednej spracovateľskej operácie alebo jej časti a preprava buď do pôvodného štátu odoslania alebo iného členského štátu, prípadne nečlenského štátu (spätný vývoz) alebo prepustenie do niektorého z colných režimov (voľný obeh, uskladňovanie v colnom sklade a pod.).

Predmetom INTRASTAT-SK hlásenia nie sú ani tovary odosielané na štatistické územia alebo prijímané zo štatistického územia členských štátov, na ktorom sa neuplatňuje systém DPH založený smernicou Rady 2006/112/ES. Prijatia z týchto území, resp. odoslania na tieto územia spravodajská jednotka nevykazuje v hláseniach Intrastat. Zásielky musí spravodajská jednotka deklarovať na colnici. Zdrojom údajov pre štatistiku zahraničného obchodu je colné vyhlásenie (JCD). Tento postup sa týka nasledujúcich území:

  • francúzske zámorské departmenty Réunion, Guadeloupe, Martinik a Francúzska Guyana (Francúzsko);
  • Kanárske ostrovy (Španielsko);
  • Hora Athos (Grécko);
  • Alandy (Fínsko);
  • Normandské ostrovy (Veľká Británia).

Rovnaký postup je aj pri zásielkach z území, resp. na územia, ktoré patria (sú pridružené) členským štátom, avšak nie sú colnými územiami týchto štátov. Napríklad:

  • Francúzska Polynézia, Nová Kaledónia atď. (Francúzsko);
  • Helgoland, Bűsingen (Nemecko);
  • Ceuta, Melilla (Španielsko);
  • Livigno, Campione d’Italia, talianske vody jazera Lugano (Taliansko);
  • Faerské ostrovy, Grónsko (Dánsko);
  • Holandské Antily, Aruba (Holandsko);
  • Gibraltár, Britské Panenské ostrovy, Falklandské ostrovy, Kajmanské ostrovy, Bermudy atď. (Veľká Británia);

Osobitné postavenie má Monacké kniežactvo, ktoré nie je územím Európskej únie, ale je colným územím EÚ a uplatňuje sa systém DPH podľa Smernice Rady 2006/112/ES. Z toho dôvodu aj obchody s Monakom sú vykazované v hláseniach Intrastat.

San Marino nie je súčasťou Európskej únie, nie je ani súčasťou colného územia EÚ a neuplatňuje sa spoločný systém DPH podľa Smernice Rady 2006/112/ES. Obchody sú predmetom colného konania a teda ich spravodajská jednotka nevykazuje v hláseniach Intrastat.

Príklady:

  • Slovenská firma dovezie tovar z Japonska za účelom jeho ďalšieho spracovania. Tovar je na Slovensku prepustený do režimu aktívny zušľachťovací styk. Keďže firma nemá všetky potrebné technologické zariadenia, dohodne sa s českým partnerom o vykonaní niektorých spracovateľských operácií. Tovar bude odoslaný do Česka ako členského štátu, avšak stále bude v režime aktívny zušľachťovací styk a tým pod colným dohľadom. Slovenská firma nevykazuje toto odoslanie a následne prijatie na INTRASTAT-SK hlásení.
  • Poľská firma dovezie tovar z Ukrajiny za účelom jeho ďalšieho spracovania. Tovar je v Poľsku prepustený do režimu aktívny zušľachťovací styk. Poľská firma sa rozhodne vykonať niektoré spracovateľské operácie na Slovensku. Tovar bude dodaný slovenskému spracovateľovi z Poľska ako členského štátu, avšak stále bude v režime aktívny zušľachťovací styk a tým pod colným dohľadom. Slovenský spracovateľ nevykazuje toto prijatie a následne odoslanie na INTRASTAT-SK hlásení.
  • Slovenský odberateľ nakúpi tovar na Martiniku, ktorý je súčasťou Francúzska, ale nie je súčasťou Európskej únie vzhľadom na DPH. Tento tovar musí byť vybavený jednotným colným dokladom, preto ho odberateľ nevykazuje na hlásení o prijatí tovaru.

Spravodajská povinnosť - Spravodajská jednotka

Spravodajskou jednotkou pre systém INTRASTAT-SK je každá právnická, fyzická osoba a skupina registrovaná pre DPH v Slovenskej republike (podľa platného zákona o dani z pridanej hodnoty), ktorá za predchádzajúci kalendárny rok, alebo od začiatku sledovaného roka prijala alebo odoslala tovar EÚ v súhrnnej hodnote vyššej ako prah oslobodenia.

Spravodajské jednotky, ktoré za predchádzajúci kalendárny rok, alebo od začiatku sledovaného roka odoslali alebo prijali tovar EÚ v súhrnnej hodnote vyššej ako prah oslobodenia, majú povinnosť predkladať hlásenie INTRASTAT-SK (tzv. úplné hlásenia).

Spravodajská povinnosť sa vzťahuje na všetky subjekty, ktoré prekročili prah oslobodenia pre prijatie, pre odoslanie alebo pre oba toky. Táto povinnosť sa pri prijatí týka aj verejnoprávnych inštitúcií, štátnych orgánov, orgánov samosprávy, ak im vznikla povinnosť registrovať sa pre DPH z titulu nadobudnutia tovaru v tuzemsku z iného členského štátu.

Všetky spravodajské jednotky majú povinnosť vykazovať na INTRASTAT-SK hláseniach tovar podľa podpoložky kombinovanej nomenklatúry podľa členského štátu zaslania alebo určenia, krajiny pôvodu (pri prijatí), druhu obchodu, dodacích podmienok a podľa druhu dopravy.

Prah oslobodenia pre rok 2017 pre prijatie je stanovený vo výške 200 000 EUR a pre odoslanie 400 000 EUR.
Prekročenie prahu oslobodenia sa sleduje zvlášť pre prijatie a zvlášť pre odoslanie.

Právnické a fyzické osoby (vrátane súkromných osôb), ktoré nemajú povinnosť predkladať daňové priznanie DPH sú oslobodené od povinnosti poskytovať informácie v rámci systému INTRASTAT-SK.

Kedy vzniká spravodajská povinnosť

Keď spravodajská jednotka za predchádzajúci kalendárny rok neprijala alebo neodoslala tovar v súhrnnej hodnote vyššej ako prah oslobodenia, ale od začiatku sledovaného roka tento prah prekročila, predkladá INTRASTAT-SK hlásenie od mesiaca, v ktorom prekročila prah, vrátane daného mesiaca.
Keď spravodajská jednotka za predchádzajúci kalendárny rok prijala alebo odoslala tovar v súhrnnej hodnote vyššej ako prah oslobodenia, spravodajská jednotka má povinnosť predkladať INTRASTAT-SK hlásenie aj v nasledujúcom roku.

Na určenie spravodajskej povinnosti sa do súhrnnej hodnoty prijatí a odoslaní za dané obdobie započítavajú všetky transakcie, vrátane bezodplatných dodaní, spracovania a finančného leasingu. Spravodajská jednotka si sleduje vznik spravodajskej povinnosti. Ak zistí, že prekročila prah oslobodenia, oznámi túto skutočnosť Štatistickému úradu SR najneskôr do desiatich dní odo dňa vzniku tejto skutočnosti prostredníctvom dotazníka (pozri Príloha 3 - Registračný dotazník – VZOR). Registračný dotazník je možné nájsť na internetovej adrese www.statistics.sk v časti Zber údajov / Zahraničný obchod INTRASTAT-SK a ďalej v časti Registrácia (Registrácia / Skupinová registrácia). Vyplnený dotazník je potrebné poslať na Štatistický úrad SR buď e-mailom alebo poštou (pozri Kontakty).
Pracovníci Štatistického úradu SR na požiadanie oznámia spravodajskej jednotke prístupové meno a heslo na posielanie hlásení v elektronickej forme.

Ak nastali zmeny v údajoch uvedených pri registrácii pre systém INTRASTAT-SK (napr. zmena názvu, sídla, zástupcu, organizačných jednotiek, kontaktných údajov a pod.), spravodajská jednotka informuje o týchto zmenách Štatistický úrad SR (pozri Kontakty).

Štatistický úrad SR vyhodnocuje dostupné údaje z INTRASTAT-SK hlásení a daňových priznaní DPH a následne upozorňuje spravodajské jednotky na nesplnenie si oznamovacej povinnosti, prípadne zánik spravodajskej povinnosti. Ak Štatistický úrad SR zistí, že spravodajská povinnosť vznikla nezaregistrovanej spravodajskej jednotke, táto povinnosť sa jej určí od mesiaca, v ktorom prekročila prah oslobodenia (štvrťročným platiteľom DPH je základ dane z daňových priznaní DPH rozpočítaný rovnomerne na jednotlivé mesiace štvrťroka).

Ak je spravodajská povinnosť určená na základe prijatej alebo poskytnutej platby bez fyzického prijatia/odoslania tovaru (zálohová platba), spravodajská jednotka informuje o tejto skutočnosti ŠÚ SR. Po vzájomnej dohode určí ŠU SR sledované obdobie. Všeobecne platí, že sú takéto transakcie vykazované v systéme INTRASTAT-SK po prijatí/odoslaní vyúčtovacej faktúry.

Príklad:

  • Firma nemala v predchádzajúcom roku spravodajskú povinnosť pre prijatie. Od januára do júla aktuálneho roku táto firma prijala tovar z EÚ v súhrnnej hodnote 190 000 EUR, pričom v auguste prijala tovar v hodnote 20 000 EUR. To znamená, že súhrnná hodnota tovaru za január až august bola bola 210 000 EUR, t. j. bol prekročený prah oslobodenia. Firma sa stáva spravodajskou jednotkou a za august predloží hlásenie o prijatí tovaru v celkovej výške 20 000 EUR, pretože jej vznikla spravodajská povinnosť. Rovnako bude postupovať až do konca roka.

Kedy zaniká spravodajská povinnosť

Keď spravodajská jednotka za predchádzajúci kalendárny rok prijala alebo odoslala tovar v súhrnnej hodnote, ktorá neprekročila prah oslobodenia, neprekladá hlásenie v nasledovnom roku (pozri príklad v predchádzajúcom odseku).
ŠÚ SR každý rok prehodnocuje spravodajskú povinnosť jednotlivým spravodajským jednotkám v systéme INTRASTAT-SK. Robí tak až v marci daného roka, keď má k dispozícii kompletné údaje (z INTRASTAT-SK hlásení a z daňových priznaní k DPH) za predchádzajúci rok. Zrušenie spravodajskej povinnosti vykoná až s účinnosťou od 1. marca daného roka. Ak spravodajská jednotka na konci roka zistí, že v predchádzajúcom roku neprekročila prah oslobodenia na danom toku, môže požiadať ŠÚ SR (pozri Kontakty) o zrušenie spravodajskej povinnosti od 1. januára.

V prípade zlúčenia, splynutia alebo rozdelenia spravodajskej jednotky prechádza spravodajská povinnosť na jej nástupcov. Nástupcom sa stane spoločnosť aj v prípade, že prevezme obchodné aktivity existujúcej spravodajskej jednotky.

Ak nastali závažné okolnosti (napr. zánik, likvidácia, konkurz, zrušenie obchodnej činnosti s členskými štátmi EÚ a pod.), ktoré môžu mať za následok zrušenie spravodajskej povinnosti pre systém INTRASTAT-SK, spravodajská jednotka požiada Štatistický úrad SR o zrušenie povinnosti predkladať hlásenie INTRASTAT-SK.

Spôsob plnenia spravodajskej povinnosti

Spravodajská jednotka predloží INTRASTAT-SK hlásenie do pätnásteho kalendárneho dňa po skončení sledovaného obdobia v elektronickej forme prostredníctvom portálu Finančnej správy Ministerstva financií SR (viac v časti Všeobecné pravidlá pre používanie elektronického hlásenia).
Ak sú prijatia a odoslania predmetom obchodnej operácie, ktorá je nadobudnutím tovaru v tuzemsku z iného členského štátu alebo dodaním tovaru z tuzemska do iného členského štátu podľa platného zákona o DPH, sledovaným obdobím je kalendárny mesiac, v ktorom vznikla daňová povinnosť podľa tohto zákona. Pre ostatné obchodné operácie, ktoré nie sú dodaním do iného členského štátu alebo nadobudnutím tovaru z iného členského štátu podľa zákona o DPH, je sledovaným obdobím kalendárny mesiac, v ktorom bol tovar fyzicky prijatý alebo odoslaný.

Ak pripadne posledný deň lehoty na predloženie INTRASTAT-SK hlásenia na sobotu, nedeľu alebo štátny sviatok, posledným dňom lehoty je najbližší nasledujúci pracovný deň.

Aj spravodajská jednotka, ktorá je štvrťročným platiteľom DPH, predkladá INTRASTAT-SK hlásenia mesačne. Prijatia a odoslania, ktoré sú nadobudnutím tovaru v tuzemsku z iného členského štátu alebo dodaním tovaru z tuzemska do iného členského štátu podľa platného zákona o DPH, uvádza na INTRASTAT-SK hlásení v mesiaci, v ktorom vznikla daňová povinnosť podľa tohto zákona. Ostatné prijatia a odoslania, ktoré nie sú nadobudnutím alebo dodaním, uvádza v mesiaci, v ktorom bol tovar fyzicky prijatý alebo odoslaný.

Spravodajská jednotka môže za daný mesiac podať viacero čiastkových INTRASTAT-SK hlásení, napr. za každý týždeň, prípadne za určitú komoditu. V takom prípade sa vyššie uvedený termín vzťahuje na posledné čiastkové hlásenie za sledované obdobie. Ak k termínu predloženia hlásenia nemá spravodajská jednotka všetky informácie o prijatiach a/alebo odoslaniach v sledovanom období, vypracuje a odošle hlásenia za obchodné transakcie, o ktorých informácie má k dispozícii. Ďalšie transakcie zašle formou čiastkového hlásenia ihneď, ako sú informácie dostupné.

Spravodajská jednotka predkladá zvyčajne jedno hlásenie za všetky organizačné jednotky, ktoré sú registrované pre DPH spoločným identifikačným číslom pre DPH. Po dohode so Štatistickým úradom SR môže spravodajská jednotka predkladať INTRASTAT-SK hlásenie zvlášť za každú organizačnú jednotku. V takom prípade predloží úradu zoznam týchto jednotiek spolu s úplnou adresou a kontaktnými údajmi (kontaktná osoba, telefón, fax, e-mail). Úrad každej organizačnej jednotke pridelí číslo organizačnej jednotky, ktoré je potom táto jednotka povinná vždy uvádzať v pododseku Číslo organizačnej jednotky na INTRASTAT-SK hlásení. Ak niektorá z organizačných jednotiek zanikne, spravodajská jednotka bezodkladne informuje o tejto skutočnosti Štatistický úrad SR. Novej organizačnej jednotke bude pridelené vždy nové číslo. Ak spravodajská jednotka nepredkladá hlásenie podľa organizačných jednotiek, ale predkladá hlásenie za firmu ako celok, uvedie v tomto pododseku "000".
Tlačivo Zoznam organizačných jednotiek je uvedené v prílohe (pozri Príloha 4 - Zoznam organizačných jednotiek)

Spravodajská jednotka môže poveriť tretiu stranu - zástupcu, aby za ňu predložil INTRASTAT-SK hlásenie. Spravodajská jednotka oboznámi s touto skutočnosťou Štatistický úrad SR, pričom uvedie svoje identifikačné údaje (identifikačné číslo pre DPH, obchodné meno, adresu sídla) a identifikačné údaje zástupcu. Rovnakú oznamovaciu povinnosť má pri zmene zástupcu alebo zrušení poverenia.
Tlačivo na oznámenie poverenia zástupcu predkladať INTRASTAT-SK hlásenia (prípadne o zmene alebo zániku poverenia) je uvedené v prílohe (pozri Príloha 5 - Oznámenie o zástupcovi)

Spravodajská jednotka poskytne zástupcovi všetky potrebné informácie, aby mohol splniť spravodajskú povinnosť. Avšak poverenie zástupcu podať hlásenie nezbavuje spravodajskú jednotku zodpovednosti za včasné, presné a úplné splnenie spravodajskej povinnosti.

Pokiaľ je spravodajská jednotka povinná predkladať INTRASTAT-SK hlásenie, ale v sledovanom období neuskutočnila žiadnu transakciu, ktorá je predmetom INTRASTAT-SK hlásenia, predloží nulové hlásenie. Ak spravodajská jednotka predkladá INTRASTAT-SK hlásenie osobitne za každú organizačnú jednotku, táto povinnosť sa vzťahuje na príslušnú organizačnú jednotku.

Za nulové hlásenie sa považuje INTRASTAT-SK formulár vyplnený v odseku 1 Spravodajská jednotka a v odseku 3 Obdobie, pričom v odseku 4 Formuláre sa v prvom aj v druhom pododseku uvedie "1", v odseku 5 Celkový počet položiek sa uvedie "0". Ak spravodajská jednotka poverila tretiu stranu, aby predložila hlásenie, vyplní sa aj odsek 2 Zástupca. Odseky 21 a 22 sa vyplnia štandardným spôsobom. Ostatné odseky sa nevypĺňajú (pozri Príloha 6 - Vzor nulového hlásenia)

Spravodajská jednotka sleduje stav zaslaného hlásenia na portáli http://intrastat.financnasprava.sk. Po prihlásení sa menom a heslom, ktoré je jej pridelené, si môže tento stav skontrolovať vo "Výpise o doručení". Po odoslaní sa zobrazí v stĺpci stav informácia "odoslané". Stav odoslané sa zmení na "prijaté". Spravodajská povinnosť sa považuje za splnenú, ak v stĺpci stav je informácia "schválené". Ak hlásenie nie je schválené, spravodajská jednotka rieši príčinu neschválenia s príslušnou pobočkou colného úradu alebo s konzultačným pracoviskom Finančnej správy SR (sekcia colná).